hit counter
Krijg die ultieme platte & strakke buik

Fitness Oefeningen voor Thuis – Ontwijk deze Valkuilen

Wie wil niet een mooie, afgetrainde buik? Mooie getekende arm en been spieren? Er fit uitzien? Afvallen? Zeker nu voor de zomer is het erg prettig zwemmen en flaneren over het strand met een mooi lichaam zonder overtollig vet. Het internet staat bol van fitness oefeningen voor spiermassa en er worden, met name door mannen, onnoemlijk veel vragen op fora gesteld. Wij gaan je uitleggen hoe je, naast het opbouwen van kracht, met behulp van fitness oefeningen en een fitness schema spiermassa kunt realiseren. Ook gaan we je helpen met tips om gemotiveerd te blijven en je te focussen op je doel: de zomer!

Met alleen maar trainen, trainen en nog eens trainen red je het niet. Er zijn meer dingen die meespelen als je hier serieus resultaten mee wilt halen. Hierbij moet je denken aan een combinatie van gezond eten en discipline. Maar ook wat kennis over hoe een spier werkt is belangrijk om te weten wat er in je lichaam gebeurt tijdens en na de oefening. Maar wees niet bang, voor een normaal mens zoals jij en ik, met een gezonde instelling, is dit allemaal te realiseren zonder extremiteiten.

Hoe werkt een spier?

Je spieren zijn erop gebouwd, en zijn gewend, aan de dingen die je nu doet. Zodra je begint met krachttraining, een sport of fitnessoefeningen, laat je je spieren harder werken dan normaal. Het gevolg hiervan is dat er scheurtjes in je spiervezels en bindweefsel ontstaan. Tijdens de rustperiodes repareert het lichaam deze scheurtjes weer door het aanmaken van nieuw spier- en bindweefsel. Hierdoor neemt het volume toe en wordt de spier dus sterker.

Train verstandig

Spiermassa kweken kost tijd. Met name omdat je het langzaam op moet bouwen om blessures te voorkomen. Tussen de fitness oefeningen voor thuis door moet je je spieren rust gunnen om zich te herstellen en het, eerder genoemde, nieuwe weefsel aan te maken. Indien je dagelijks traint, wissel dan per dag de spiergroepen af; de ene dag bijvoorbeeld borst, schouder en triceps, en de andere dag rugspieren, benen en biceps. Op deze manier verdeel je de herstelperiodes goed. Vergeet ook niet om een goed warming-up en cool-down te doen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld 10 minuten rustig te hardlopen. Dit is om blessures te voorkomen.

Fitnessen doe je eerste instantie niet meer dan 4 keer één uur per week. Dit geeft je body de tijd om te herstellen. Als je niet de tijd neemt om je lijf te laten herstellen, is het effect van de workout beduidend minder.

Eet en leef gezond

Voor een goede en snelle spieropbouw is, naast een goede algemene gezondheid en een voor je lengte juist gewicht, gezond eten erg belangrijk. Met name voeding wat eiwitten en calorieën bevat. Eiwit heb je nodig voor de opbouw van de spieren, en calorieën zijn nodig voor de nodige energie om de trainingen vol te houden. Je verbrand natuurlijk heel veel calorieën tijdens de training. Dit hoef je, als beginner, beslist niet te overdrijven met allerlei verschillende voedingssupplementen of ander supplementen zoals spierversterkers of iets dergelijks. In basis gewoon goed eten is in eerste instantie al voldoende. Extra vitamine D is wel aan te raden. Het kan in ieder geval nooit kwaad!

Ontwikkel voor jezelf een juiste lichaamshouding, bijvoorbeeld de stand van je rug. Dat komt je hele lijf ten goede!

De fitness oefeningen voor thuis

Zorg dat je een paar goede dumbells bij de hand hebt om mee te trainen. Als je die niet hebt, dan raad ik je aan om een goede set te kopen. Overweeg hierbij de versie met verwisselbare gewichten. Op termijn is dat goedkoper.

Om de juiste oefeningen te kunnen doen is het makkelijk om, naast een plaats waar je niet gestoord wordt, een (schuin) bankje te hebben.

Hint: Om de spieren in je lichaam goed te kunnen zien moet je een laag vet percentage hebben. Check deze site over afvallen.

Ok, genoeg theorie, we gaan aan de slag!

Er zijn heel veel oefeningen die je kunt toepassen, maar als beginner raad ik je aan om je eerst te concentreren op een aantal basis oefeningen. Dit om je eerst vertrouwd te voelen met de fitness oefeningen, conditie op te bouwen en om je lichaam aan het extra werk te laten wennen.

In een later stadium voer je het tempo op door meerdere herhalingen of een zwaardere, langere workout toe te passen met bijvoorbeeld leg-curls of curl-ups. Eventueel in combinatie met cardio-training.

Een hele effectieve fitness oefening waar je mee kunt beginnen is de zogenaamde ‘Reverse Crunch’:

  • Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten ongeveer 10 cm. van de grond
  • Plaats je handen naast je hoofd, hou je voeten kort bij de heupen, span je lage buikspieren aan, breng je knieën langzaam en beheerst naar je borst en hef je billen van de grond.
  • Ga door met buigen zover je lichaam dit toelaat.
  • Ga langzaam en beheerst terug naar de uitgangspositie.

Bouw dit langzaam op tot een maximum van 3 sets met ieder 12 herhalingen.

Andere fitness oefeningen voor het opbouwen van spiermassa, vind je in het artikel ‘Krachttraining Thuis

Motivatie

Zoek een trainingsmaatje. Dit is leuker dan dat je in je eentje de oefeningen uitvoert. Op deze manier is het gezellig om te trainen, blijf je scherp en kun elkaar steunen en corrigeren. Is de stand van de armen goed? Moeten je benen wat meer gebogen zijn? Allemaal dingen die je zelf waarschijnlijk niet ziet of merkt, en die door je partner gecorrigeerd kunnen worden. Samen sta je sterk!

Bij veel mensen zie je ook vaak dat ze erg fanatiek beginnen, maar na een paar weken wordt dat al snel minder. Vaak eindigt dat met alle mogelijke smoesjes dat ze ‘nu eventjes niet’ kunnen trainen. Het is daarom belangrijk om een realistisch programma te hebben met een haalbaar doel.

Met deze informatie over fitness oefeningen blijft het leuk en kun je dit heel lang volhouden!

Ongebruikelijk tips om snel hardnekkig buikvet te verbranden en die platte of strakke buik van je dromen te krijgen

Wil je die strakke en platte buik krijgen met snel én blijvend resultaat? Dan raad ik je aan om het ebook van Glenn te bekijken.

Hij is een gecertificeerd voedingsexpert en personal trainer en heeft reeds duizenden vrouwen én mannen geholpen hun droomlichaam te krijgen én te behouden!

Ontdek nu zijn baanbrekende methode voor strakke buikspieren:

Buikspieren Bijbel Risicovrij Uitproberen

 

↑ Terug naar boven